Nygammalt i Norrtälje..

Fredag!! Tjohoo!
Och här satt man och muttrade i måndags och undrade hur man skulle klara sig genom veckan?
Lika mycket vet jag ju att helgen kommer gå i en rasande fart och snart sitter jag på min stol igen och muttrar över att det är måndag.
Men. Nu stundar helgen.

Ikväll skall jag... nej, det kan jag ju inte säga. Den ena personen vet inte om den planerade överraskningen.. blir ju förstört om den personen läser bloggen vilket jag vet inträffar lite då och då..

Vi går över till imorgon istället.
Då drar jag till Norrtälje.
Ni vet den där (lilla?) kommunen norr om Stockholm där allt händer.
Jag, Charlotta och Annelie skall ut och göra stan osäker.
I Norrtälje finns det kändisar.
Jan-Emanuel "jag har gjort lite av varje" Johansson, Susanne Alfvengren som nyligen skrev en insändare i Norrtelje Tidning om att inte stänga biblioteksfilialerna (biblioteksfilialen visade sig vara en liten bod utanför Riala som lånar ut 2 böcker i veckan) och så har vi Matti Haapamäki från programmet FCZ.
Jag har autografblocket redo!

Det finns två "gå-ut-ställen" i Norrtälje. OK (nej inte bensinmacken) och Teatern.
Båda på behagligt gångavstånd från Charlotta. Iofs, jag och Magnus har blivit jagad av en påtänd galning en gång på väg hem från OK. Kanske tar vi taxi 300 meter iallafall?
Det största problemet varje gång man skall gå ut verkar vara "vad skall jag ha på mig"?
Och aldrig har man något som duger!?
Vad får man för sig då? Svar: köpa nytt?
Hur onödigt är det inte egentligen? Du vill ju iallafall inte ha det på dig nästa gång? Vad är det för vits med att köpa en partytop för bara en gång?
Med lite skral kassa satt jag och Charlotta häromdagen och funderade.
Vi har båda en sån där värdekupong på H&M på 50 kr.
Vad får man för 50 kr?
Ett par frackor (underbyxor) är ju helt bortkastat. Ingen ser dom ju.
En top då? För 50 kr..?
Nja, det finns en enkel fin top på H&M som kostar 59.50 kr. Det saknas alltså 9.50 kr.
9.50 kr = 5 PET-flaskor eller 10 st kundvagnar.
Tur att man inte skulle köpa ett par nya jeans.. 700 kr/2 = 350 PET-flaskor...
Hur skall man annars lösa det?
Förslag:

  • Ta det du hade på dig sist, ingen kommer iallafall ihåg vad du hade på dig.
  • Låna av kompisar. Lånat är nästan som nytt.
  • Ta kjol istället för byxor om du alltid har byxor.
  • Accessoarer! Ett halsband, en scarf eller en brosch kan piffa till vilken gammal trasa som helst
  • Sätt överdelen upp och ner eller bakåfram (blir jobbigt om man har en djup rygg på toppen..)
  • Bojkotta kläder, gå naken (inte det allra bästa kanske men...)
  • Strunta i att gå ut (nääää...)

Beslutsångesten och ovissheten ang klädval kommer resultera i att jag får ta stora resväskan till Norrtälje imorgon!

Ha en superbra helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi.. så sant så! Å andra sidan kan det här med nya kläder vid en utgång visa sig vara en vettig investering. Tänk OM drömprinsen dyker upp, just då! Så har jag den där gamla trasan på mig? Då kanske det visar sig att di där jeansen för 700 spänn var rena rama fyndet? Fast å andra sidan, om det är drömprinsen så är det ju meningen att han ska gilla mig som jag är, även i en "gammal" partytop? Svårt det där

Anonym sa...

Vi har faktiskt fler kändisar i Norrpan! Många kändisskrönor, t ex
- Guillou har kört upp sin jättejeep på trottoaren utanför Systembolaget, stött på lapplisan och utropat "Skriv du, det har jag råd med".
- Mats Sundin skulle betala en avgift till vägföreningen på den ö utanför Norrtälje där han har sitt "lilla" sommarresidens. Avgiften var en "hundring" varpå Sudden slänger upp en check på hundra tusen. Öborna hade nog aldrig sett så många nollor...
Det var de två jag kom på så här i all hast, kommer fler!

Linda Clarenbring sa...

Hahaha, folk med för mycket pengar... tappar snabbt verklighetsuppfattningen...