Bah?

Hörde en tjej i högstadieålderna prata med sina kompisar på bussen imorse:

- Jag och min brorsa bah, vi var uppe till två inatt och bah skrattade åt allting bah. Åsså skrev jag en låt om kakor. Åsså skrattade vi ännu mer bah. Idag bah, är man så trött bah..

Hennes polare tittade på henne och sa absolut ingenting.
Inte så konstigt kanske?
Har man inte inte svenska språket på schemat i skolan längre?
Varför måste man säga bah 5 gånger i samma mening?
Kan någon upplysa en blivande 30-åring om detta som faschinerat lyssnar till denna sortens tugg (är det inte så man säger?) varje morgon fram till Rosenlund där ungdomarna kliver av och tystnaden så härligt lägger sig i bussen?

Det blir kallare ute.
Snart dax för vinterstassen?
Vid Rosenlund såg jag idag en av alla de hemlösa som stryker omkring nedanför Södersjukhuset.
Han hade draperat sig i begagnade vinterkängor, rosa manchesterbyxor och... en matta?
Vad gör man inte för att hålla värmen?

I lördags skulle jag och Magnus bjuda Petter och Sanna på middag.
Varken jag eller Magnus ser oss själva som några hejare på att laga mat.
På vardagarna serveras det mest köttfärssås, makaroner och korv, kyckling och ris..
Vad bjuder man på då när det vankas lördagsmiddag?
Jo, man fuskar lite och så blev det:

Förrätt: Västerbottentoast med stenbitsrom och röd lök
(fick vi till förrätt när vi var ute och åt med jobbet i torsdags..)

Varmrätt: Hasselbackspotatis, fläskfilé med... ja, en sås som är Magnus specialitet.
(ingen mer än Magnus vet vad som är i den och jag får absolut inte vara i köket när han skall göra den)

Efterrätt: Blåbärspaj och vaniljsås
(mycket enkelt, ring mamma och fråga om receptet bara...)

Inte så illa va?

Måndag... urk..
Förkylningstider.. ännu värre.
Jeanette är sjuk. Stackarn satt här och snörvlade förra veckan. Men smittade inte mig tack och lov. Trist att sitta här själv och gnälla över alla personer som inte verkar veta vad en dator och en mobiltelefon används till...
Tur att inte Camilla är här. Camilla är allergisk mot folk som snyter sig.

Prosit!

1 kommentar:

Camilla sa...

UÄÄÄÄK bläääääää! Tur att jag slipper era snytningar:) Jag har nog här för den delen, alla här i huset går runt och snyter sig som att det vore världens naturligaste sak. Usch och fy. kraaaaaaaaaam //Camilla