Kan man äta middag innan middagen?


Vad är det med stockholmsfolk och restaurangen EAST på Stureplan?
Är det hippt? Är det inne? Eller har dom dålig fantasi?
Alltid är det EAST, EAST och EAST.
Och jag, jag får svälta varendaste gång.
Först blev jag piskad att äta julbord där i julas bara för att "oh, traditionella julbord är ju så tråkiga". Det är jul en enda gång per år, hur tråkigt kan det bli liksom?
Så där satt man och petade bland friterade gräshoppor eller vad det nu var.
Och sushi. Jag menar, vad är grejen? En liten rå sak på en klutt kletigt ris? Ska det vara mat det?
Urk.
Okej då, en japansk restaurang har jag varit på där maten utan problem slank ner och det var Seikoen på Tegelbacken. Jag tog friterade jätteräkor.

Ikväll är vi bjudna att sällskapsäta och partaja med Magnus kompis Andreas "Klinkan" Klingberg som fyller 31 år.
Oh, vi skall träffas på EAST. Big surprice..
Klinkan är säljare på Spendrups, undrar om han har rabatt där eller så? Det är andra gången han ber oss komma dit så man undrar ju.
Ja, det kan ju iallafall inte vara för maten.. eller?

En snabb titt i deras meny och jag ser att jag blir erbjuden bla:

1. Tuna Furikake
Furikakepanerad tonfiskfilé med munggroddar, höstkantareller och cognacsteriyaki. 253kr

2. Halibut Shiso
Halstrad hälleflundrafilé med masagorom, grön sparris och shisodressing. 253kr

3. Tonakai Dango
Sesam-och limefyllda reninvoltini med schalottenlök, gurkpickles och shichimiponzu. 238kr

Öh, hallå. Är det någon som egentligen vet vad det är som kommer in på tallriken?
Jag gjorde misstaget att beställa in örtöverbakad forell på en lunchrestaurang häromdagen och fick in en helstekt halshuggen firre med skinn och allt på. Jag trodde jag skulle kräkas rätt ut på servitören.
Jag skickade tillbaka den till kocken och mådde illa hela dagen.
Så någon jäkla mungo, orm eller något annat misstänkt tänker jag inte ta in ikväll!
Jag äter middag hemma ikväll, låtsas att jag bantar och tar in en drink jag kan småsmutta på!

Imorgon skall min som Carina sa idag "välartade blivande man" på röjarfest i Uppsala.
Jag passar på att festa till det med Malin innan jag kliver på Arlanda Express på söndag och drar till Finland på lite jobb.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Camilla sa...

"kräkas rakt ut på servitrisen"!?? Hahahahaha!!!! Jag kan se din min framför mig, petandes i maten och med ett äcklat uttryck i ansiktet:) Hoppas du får jättekul i Finland!! kram

Linda Clarenbring sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Linda Clarenbring sa...

Jag kan inte stava.. har förfrysit fingrarna..

Camilla: Hahaha, ja du, och inte hjälpte det att servitören var "sådär" och tittade på mig med en lagom snörpen min!
I Finland var det kallt och snöigt men vi hade mycket trevligt!

Carro: Jo, jag gick in på east hemsida för att kolla om det överhuvudtaget fanns något jag kunde äta. Det fanns det då förstås inte så jag åt en pizza innan vi gick dit hahahaha

Kram kram kram på er båda!