Borstbindarna i Helsingfors


Brrr... det är kallt idag.
Och lika kallt var det i Helsingfors.

Resan dit var en upplevelse.
Efter att två halvtrötta tjejer (jag och Carina) mött upp en om något ännu tröttare och något bakis Ammi på inrikesterminalen inkommandes från Luleå gick vi vidare till terminal 2.
Där tog det tvärstopp.
Vi fick inte checka in. Vi hade ändrat namnet på Ammis biljett och för det ville dom ha 200 kr.
Vaaa? Det är ju vår företagsresebyrå som bokat dessa biljetter. Och dom var bekräftade med rätt namn!!?
Hjälptes inte. 200 spänn eller ingen incheckning.
Och inte kunde vi betala vid incheckingen inte. Nej, bort till servicedisken fick vi gå.
Där är det ökentomt och det sitter en lapp: "Vi är strax tillbaka".
Öh?
Då ilsknar vi till och ringer upp resebyrån.
Allt löser sig till slut, vi checkar in och sätter oss i cafeterian efter att ha gått en rond i taxfreen där jag köper en 30-årspresent till mig själv. Nya parfymen från Sarah Jessica Parker "Lovely". Luktar såååå gott!
Vid vår gate lyser flygplanet med sin frånvåro. Skylten växlar om till "Delayed until 15.10" som sedan blir "Delayed until 15.20". Suck.
Till slut kommer vi på och vi sjunker ner med varsinn tidning.
Väl upp i luften helt utan förvarning droppar vi säkert 100-200 meter ner i en jätteluftgrop.
Det går ett sus igenom flygplanet och jag kan räkna upp 3 tjejers hjärtan som helt stannade av.
Jag har inget minne av vad som stod i tidningen jag läste på den flighten. Vi satt som på nålar hela vägen till Helsingfors.
Mötte upp den fjärde muskitören Cecilia på hotellet Grand Marina och drog ut på stan.
Cecilia har bott i Helsingfors så hon tog täten.

Vi fick lära oss några grejer om Helsingfors den kvällen:

1. Det finns inte många barer/restauranger som har öppet på en söndagskväll
2. Man vet aldrig om dom pratar svenska eller om man skall öppna med engelska
3. Dom röker som borstbindare!!!

Vi har det ju så bra här i Sverige med rökförbud på krogen!
Efter en snabb vända på den irländska puben "Molly Malones" var det 4 st inrökta böcklingar som vandrade hemåt mot hotellet.
Jag kastade mig i duschen direkt.
Hjälpte inte.
Jag och Carina såg ut som två ufon med röda svullna ögon dagen efter.

Efter ett intressant möte på mtv3 åkte vi en vända in till Helsingfors för att shoppa.
Vi köpte: ingenting
Tog en hamburgare och drog till flygplatsen.
Flighten hem förflöt utan luftgropar eller andra fadäser och vi landade tryggt på Arlanda kl 19.00.

Inga kommentarer: