När blir det egentligen för mycket folk?

I lördags hade jag lovat mamma att gå ut på stan för att leta kläder till bröllopet.
Är ju liksom lättare när man är två varav den andra inte skall prova kläder och kan springa och hämta olika storlekar och så.
Jag tyckte det var en superbra idé, jag hade inget planerat för lördagsförmiddagen och jag hade ett par ärenden.
När vi kom ner på stan insåg vi att det inte var någon bra idé.
Lönehelg.
Herregud, vad tänkte vi på? Trodde vi att vi skulle vara ensamma på stan?
Pust och stånk.

Runt kl 14.00 var vi helt färdiga och släpade oss mot tunnelbanan för att åka hem till mig och Magnus på en välförtjänt kopp kaffe och våffla med sylt.
Mamma bor i Åkersberga. Hon är van att ta röda linjen mot Mörby Centrum.
Vi bor på södermalm, då tar man röda linjen mot Norsborg och Fruängen.
Detta skapade stor förvirring.
Jag och mamma kommer ner i rulltrappan på Östermalms torgs t-banestation. Vi hör i trappan att tågen kommer in.
Skynda, skynda!
Jag springer till höger. Och mamma, ja hon springer till vänster.
Vilket jäkla tåg skall hon åka med?
Jag hojtar som en galning över hela perrongen och som tur är så har min mamma väldigt rappa fötter och superkondition så jag tror hon är på tåget mot Mörby men hinner kasta sig ut för att löpa amok rätt över perrongen och kasta sig in i vagnen där jag står och gapskrattar.
När vi äntligen får sittplats säger mamma:
- Nu har jag så ont i fötterna så första person som trampar på mig eller kommer i närheten av mina fötter nu får en rak höger. Nu orkar jag inte gå en meter till.
I samma sekund hon säger det sätter en unge igång och gapskrika i vagnen.
Mamma glömde genast sina onda fötter och vi flydde till nästa vagn.

På kvällen är det födelsedagsfest för Sanna som fyllt 26 år.
Middag och vin. Sen bär det iväg till Undici.
Ingen kö när vi kommer och hyfsat med folk.
Ca 1 timme senare står vi som packade sillar.
Det går inte att dansa. Det går inte att komma fram till baren. Det går inte att gå på toaletten.
Jag gör ett försök.
Jag tappar bort hela gänget. Försöker leta men kommer ju ingenvart. Folk överallt. Mina batterier på mobilen tar slut.
Jag ger upp och åker hem. Utanför är det typ världens längsta kö.
En ut och en in eller? Då fick dom nog stå där till söndag eftermiddag.

Hur mycket orkar man trängas med folk på en dag egentligen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Urkoburko! De borde införa trängselavgifter runt shoppingområdena så man slipper trängas med alla shoppinggalna människor! Tänk så bra det skulle vara, samma sak på krogarna! Ingen kö... fasiken så najs!

Själv låg man i soffan på lördagen när ni var o rände på stan, på kvällen blev det gräddfilen in på Sture.. så jag ska inte låta gnällig.. =)

Anonym sa...

Tjena Linda,
Det där låter bekant någonstans långt borta. Minns bara att jag njöt av storstadsvimlet engång i tiden!!!

Allting har sin tid. Provade samma sak som du för några veckor sedan med barnvagn........
Gissa om jag tröttnade och ville gå hem till hotellet efter att jag kapat några hälsenor!!!

Jag har insett, allting har sin tid! Nästa gång jag ska shoppa i Stockholm city blir det utan barnvagn, fast min blivande man får gärna följa med med plånboken....

Kramisar V

Linda Clarenbring sa...

Vickan: Hahaha, klockrent att maken får följa med med plånboken! Den skall jag försöka applicera på min blivande man som här i dagarna blev börshaj och nu fixar och pular med fonder hit och dit.
Jag väntar på det stora klippet =)

Nu är det inte långt kvar till din stooora dag! Spännande! Jag vill se massor av kort sen!!

Anonym sa...

Jävlar vad kulorna rullar in..

Tror våra fonder har ökat med 81 kronor och nåt öre sen senast.. wow! Om du e snäll kanske jag bjuder på lyxrestaurang =Mc Donalds! =)