Skratt förgyller

En mycket bra natt. Venen höll, Kabivenet gjorde sitt och trots att jag fick sova med en kudde under armen och vetskapen att de varannan timme kom in för att lysa på droppet har jag sovit som en stock.
På ronden fick jag också goda nyheter. Om jag som Marouf sa, ser lika pigg och vacker ut i helgen och känner mig redo får jag åka hem på permission ett par timmar under lördag och söndag! Undersökningen är framflyttad till måndag för att ge tarmen maximal vila.

En av de stora händelserna i denna tristess på 92:an är matvagnen. Nu när jag återigen kan äta försiktigt kurrar magen hela tiden och matvagnen har man då absolut koll på.
Kl 11.00 varje dag kommer den stora matvagnen upp. I dagrummet kan man varje dag läsa vad som står på menyn.
Idag är det fiskgratäng med potatis till lunch.
Normalt skulle jag direkt rynka på näsan och tänka "aldrig, det vill jag inte äta". Men icke idag. Jag tror säkert att det kommer vara en av de godaste fiskgratängerna jag har ätit.
Likt prärievargar samlas vi, denna brokiga skara av blandat förstörda patienter kring vagnen.
Då tjuter det till och vi vet. Jaha, nu är det något fel igen.
Varje dag denna vecka har något varit fel på matvagnen. Hittills har det handlat om att strömmen inte fungerat och inte kunnat hålla maten varm.
Idag dök ett nytt dilemma upp. När de öppnade vagnen var det fel mat i den. Snopet värre.
Istället för fiskgratäng var det raggmunk och potatis. Inget fläsk.
Blev till att skicka ner vagnen igen för ny mat men att slänga ihop fiskgratäng till en hel avdelning tar sin lilla tid.
Vi fick snällt vandra tillbaka till våra rum och sitta med våra kurrande magar en stund till.
Men vi fick ett gott skratt och det livade upp hela avdelningen.

Min käre make ringde nyss för att meddela att lilla Tuva nu har fått sin vaccination och att det hade gått så bra.
Han skulle åka förbi jobbet, hämta upp sin dator och äta på McDonalds på vägen.
Jag är så avundsjuk så jag dör.
Men jag nöjer mig med min fiskgratäng så länge!

Kram på er alla!

Inga kommentarer: