Handsy fast en kudde i soffan?

14 februari. Alla hjärtans dag. Kommersiellt trams eller gulligt? Det verkar iallafall utlösa någon slags hysteri bland några av oss.
I USA är denna dag "number two, bestselling day (after christmas)"
I USA är Valentines day stooooort.
I Sverige kommer det på 8:e plats och alla hjärtans dag slås försäljningsmässigt sätt av en helt vanlig helg. Inte så stort alltså.
Tusentals rosor kommer iallafall att sälja idag. Ett som är säkert.

Jag har nu på riktigt börjat sticka på min poncho med flätstickning. Se bilden. Ser väl rätt ok ut? Om ni undrar om jag nu stickar ytterligare en halsduk så är svaret nej. En poncho blir det när man stickat två rektanglar och sedan syr ihop dem.
Jag kan säga att själva "bubbelmönstret" som stickas ihop på avigt varv var 6:e varv av 10 ger upphov till en hel del svordomar. Förjäkla pilligt och stickorna drar åt alla möjliga håll.
Man lägger alltså över 3 maskor på en sk "hjälpsticka". Sen skall du försöka hålla i den medan du med de två andra stickar aviga för att sedan byta och sticka från hjälpstickan..

Som om jag inte hade nog krångliga saker för mig lyckades jag sysselsätta mig rejält igår också.
Jag fick för mig att jag äntligen skulle tvätta våra kuddomslag i soffan. Vår soffa är ju som bekant ganska stooooor.
Den är också vit.
Nu när den tidiga vårsolen lyser in genom fönstret ser jag förutom skitiga fönster och damm på golvet även hur solkig den vita soffan blivit (trots att vi sitter på vita filtar.. galen? jag vet..)
Av med fodralen och ner i tvättstugan.
Det är ju supersmidigt att bara ta av och tvätta.
Vad IKEA dock glömde att nämna var att dragkedjan möjligtvis kan gå sönder i tvätten!
Efter svordomar som kunde ha fått en sjöman att tappa öronen så sydde jag helt sonika på fodralet på kudden. För hand!
Det tog sin lilla stund och nu kommer soffan inte blir tvättad alls något mer eller åtminstone inte det närmaste året.
Kanske kan jag göra som någon annan jag vet, täcka in soffan med plast och förbjuda folk med blåjeans att sitta i den?
Vi kan ju alltid sitta på golvet.

Happy Valentines Day!

1 kommentar:

Anonym sa...

Helvete vilken husmor du blivit! Snacka om att stenhårt ta på sig rollen som mamma! :D

OBS! inget negativt med det, du är ju riktigt duktig med dem dära pinnarna..

Själv lirar jag golf på PS3 de stunder som jag har över... ha ha!