Rädda min gås!

Läser ni Expressens fredagsbilaga med det oerhört kreativa namnet "Fredag"?
Inte?
Var glada för det.
Idag låg den påpassligt i lunchrummet när vi skulle äta.
Även om det tog emot så tänkte jag: Va fan, lite konkurrentbevakning..
Den så totalt ohippa nya redaktören Annika Leone spyr galla över alla som har en Canada Goose-jacka och försöker sig på det otroligt gamla tricket att en italienare frågat en stockholmare om det pågår något konvent i Stockholm eftersom alla har likadana jackor. För tre år sedan!!??
Please, lilla gumman, den storyn har vi ju aldrig hört förut! Kom med något mer aktuellt.

Hon skriver bla:

"Den kostar också 5000 kr (fel, jag köpte den för 4995 kr) och varför är den inte värd det?
1. Den är ful.
2. Den är inte varmare än andra jackor.
3. Gåsen är totalt otrendig och kommer aldrig att blir trendig igen."

Först blev jag arg och tyckte det var hur töntigt som helst. Sen började jag skratta och tänkte att det är ju synd om henne. Hon får gå runt och frysa för att hon inte har råd med jackan..
Men, va fan. Vem orkar bry sig.
Jag tycker min jacka är fin. Den är supervarm. Och när i h-vete var fågeln gås trendig?
"Gåsjacka" säger man på Stureplan.
Kan jag ana en liten ulv i fårakläder minsann?

Nåja, över till något annat.
Jag har shoppat igen.
En liten sväng runt Stureplan i tisdags och vips var man 2000 kr fattigare.
Jag hade bestämt mig för ett par Replayjeans.
Perfekt. Replay-butiken på Kungsgatan tänkte jag.
Jo, tjena. Där låg det en Dressman. Tji fick jag och kände mig som en tönt som inte har koll. Det blev Red Devil istället.
1199 bagis men jäklar vad snygga dom är!

En sväng på Massimo Dutti hann jag med innan jag på hemvägen liksom bara "ramlade in" på Rizzo.
Skor. Jag vill köpa skor. Jag behöver inga skor. Men jag vill köpa skor!
Det var rea. Perfekt.
Ett par stövletter med 50% off.
Man behöver alltid ett par svarta stövletter.
Helt plötsligt hör jag Magnus röst i bakhuvudet:
- Två par skor ut, ett par skor in.
Jag börjar frenetiskt att tänka på vilka par jag kan göra mig av med för att motivera ett par nya skor in...
Min syster Maria kommer imorgon bli ägare till två par svarta stövlar. Vet inte om hon kan ha dom men hon får dom iallafall.
Jag måste ju in med mina nya stövletter.
Sorry, syster Lena men du vet ju att du tyvärr inte kan ha mina 38:or..
Frid och fröjd, argumenten var uppradade. Jag betalade för mina skor och åkte hemåt.
För säkerhetsskull ringde jag Magnus på tunnelbanan och erkände.


Tisdagens inköp, jag är riktigt nöjd.

Ikväll: Firar vi morbror Ulf som fyllt år
Imorgon: Bröllopsmässa och partaj i Uppsala
Söndag: zzzzz.......

Trevlig helg på er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

JAG tycker hon i FREDAG hade/har helt rätt.
GÅSEN är en pinsam modegrej, som kostar alldeles för mkt.

Den kommer snart vara lika inne som de lila och vinröda Henry Loyd-jackorna som man skulle ha i mitten av 90'
Då var dom också 'så bra i regn' och 'så varma' - idag vill ingen gå ut i dom.
Likadant kommer det vara i GÅSEN - tro mig.
Men man skall inte underskatta känslan att 'tillhöra' och ha rätt saker vid rätt tillfälle - har man råd med det - FINE!
Men tror man att man inte kommer ångra sig, eller kommer inse att man vid 'det' tillfället var lurad, har man ett tag till att leva och lära!

/Mats (klok som faaaan)

Camilla sa...

Mats: Jag håller med Linda jag. Det är faktiskt lite sent påtängt att börja klaga på Goose-jackorna. Fattar faktiskt inte varför hon drog upp det överhuvudtaget... Skrivkramp måhända? Inte sjutton vet jag, men konstigt var det... :) kraaaaaaaaaaaaaaaaam

Camilla sa...

PS: Priset på ett klädesplagg kan ALLTID motiveras! Detsamma gäller all sorts shopping... :) DS.

Linda Clarenbring sa...

Mats: Röd och lila? Min Henry Lloyd var mörkblå med beige manchesterkrage och jag fullkomligt ääälskade den jackan!!

Linda Clarenbring sa...

Camilla: Du har så rätt så! Priset och shopping i tid och otid kan ALLTID motiveras!

Anonym sa...

Hoppsan 2 par stövlar bara så där....angenämt. OK jag har inte sätt dem än men det är väl som vanligt knappt använda.