Två gånger IKEA


Vet ni vad IKEA är en förkortning av?
Svar: Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd
IKEA är också det där stora möbelhuset dit man alltid lyckas åka när alla andra också är där.
Allvarligt, finns det något tillfälle när det är lite folk på IKEA?
Mitt i månaden? Helg innan lön? En solig varm dag? Nä, inte då heller. Folk har visst alltid råd och tid att handla på IKEA.
Vårt uppdrag i helgen var enkelt.
Köpa en ny skrivbordsstol och titta på ett nytt vardagsrumsbord.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort det.
Vi började lördagsturen med att åka till IKEA Kungens Kurva. På deras hemsida står följande:
"Välkommen till Sveriges och världens största IKEA varuhus!"
Oh, wow. Jättestort. Finns massor av grejer. Men inte på lager.
Efter en förkortad tur bland hur mycket folk som helst som går i 1 km/h, barnvagnar, rullstolar, illaluktande mattor och dussinvis onödiga ting hittar vi stolen vi skall ha.
Besöksstolen Jules. Hylla 20 och fack 34 + 36.
Underredet hämtas i fack 36 och själva sitsen i fack 34.
Eller inte då.
Fack 34 innehåller underredet till en helt annan stol och på skylten ovan står: Ledig plockplats
Mutter, mutter. Tillbaka till informationen där man fullkomligen får slåss för att komma fram. Och folk har mage och stå och fråga i informationen: Vart hittar jag den här?
Det står ju på respektive möbel vart man skall gå!! Kan folk inte läsa?
Vi kommer fram till slut och en trevlig tjej tittar i datorn och säger: Ja, den skall ligga där.
- Antingen är vi då helt blinda eller så har ni gjort fel säger vi.
- Datorn säger att det finns ett enstaka par stolar i vitt kvar säger hon och följer med oss.
Hyllan är tom. Datorn ljuger.
Mycket riktigt. Den är slut. Stolen Jules i vitt är slutsåld på världens största IKEA-varuhus.
Suck.
Förra gången vi var på detta IKEA var alla LACK-hyllor i vitt slut. Vi fick köpa dom i Uppsala.
Tjejen tittar på oss och säger:
- Varför skall ni köpa det som är slut?
Hallå? Vi sitter väl inte hemma och tänker:
- Nu skall vi åka till IKEA och köpa det som är slut..
Är det inte så att världens största möbelaffär borde ha bättre koll på sitt lagersaldo?
Vi går därifrån med: Två stearinljus. Ett doftljus och fyra par skoblock.
En heldag på IKEA...

Vi traskar istället över till Elgiganten och köper en ny telefon från Philips.
Magnus myser. Instruktionsbok, sladdar och batterier. Kan en lördagkväll bli bättre?

söndagen gör vi ett nytt försök med IKEA i Barkarby.
Lyckliga stockholmare som vi är har vi två IKEA att ta till i kristider.
Stolen Jules finns i vitt och vi vänder hemåt nöjda efter en snabb tur på outleten i Barkarby där Magnus förbjuder mig att köpa Carolina Gynnings nyutkomna bok men låter mig köpa Steven Kings "DET" på dvd.
Jag får väl vara nöjd med det då.

Ps. Stolen var inte speciellt lätt att sätta ihop. Vi vände benen helt åt fel håll och stolen lutade värre än tornet i Pisa. Jag skrattade så putsen ramlade från taket. Börja om från början? Ds.

7 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Linda Clarenbring sa...

Jisses, så fort jag lägger ut ett nytt blogginlägg översvämmas man av spam. Ingenstans kommer man undan!

Anonym sa...

Det måste bero på att Du är så poppis. :-) Du är i alla fall otroligt gullig - ALLTID. Tack för det. Jättestor KRAM

Anonym sa...

Asså, jag håller med dig, hur är det möjligt att varje gång vi åker till IKEA kungens kurva så är just DET vi ska ha alltid slut?? Märkligt, men jag fick mig två telefoner!! MED intercom!! Fatta hur kul det är: Riiiing, Riiiing, "Linda, var är du?" "jag är i köket" "ok! Jag är i vardagsrummet" "Mooohaha!"
Det finns även en högtalar funktion i båda lurarna, så man kan lägga ifrån sig luren o babbla.. askul.. eh.. jaa jag tycker det iallfall!! =) Lördagen blev räddad, plus så blev det en rejäl fest på East oxå.. ;-)

Heppp!

Anonym sa...

Yo Maria! Tack! ha ha ha! Faktiskt så "förbjöd" jag inte henne, jag sa bara.. "du får inte köpa det dära skräpet, inte kan du stödja en sån megablondin som blivit känd av att ha *piip* live i BigB, opererat tuttarna o nu ska försöka utnyttja det lilla "kändisskapet" för att få in mer stålar av intet ont anande läskunniga till ytterligare boobjobs? " Bevare mig från sån ski.. Det var typ bara det jag sa.. inte förbjöd... hehe.

Linda Clarenbring sa...

Okej då, men jag vill läsa boken iallafall. Så jag kan få skratta lite? Kanske kan få låna ditt ex Maria?
Och så kan jag ju läsa högt för dig Magnus? =)