Vad gör egentligen en gräsänka?

Vi bortser för en stund det faktum att jag inte alls fattar varför det heter gräsänka?
Jag är en gräsänka den här veckan.
Magnus är i Göteborg. Vad han gör där? Ja.. äter gott och samlar pinnar. Jobbar alltså.

Vad gör man när man är gräsänka egentligen? Jo, man städar? Tydligen.
Något annat kan jag inte komma på.
Magnus frågade lite oroligt innan han åkte:
- Vad ska du göra nu då hela veckan?
Hade jag svarat att jag skulle ha röjarparty varje kväll och bjuda hem massor av främlingar på drinkar hade han nog tvärt stannat hemma så berättade den betryggande sanningen:
- På måndag skall jag handla och städa för en väninna kommer på middag på tisdag. Då måste det ju vara fint. På onsdag skall jag springa med Hanna och sen städa igen för på torsdag kommer Ulrika på middag. På fredag skall jag städa igen för då kommer ju du hem...
Magnus tittar på mig som om jag vore galen och säger:
- Men hallå? Hur mycket kan ni stöka ner egentligen?
Jaa... mycket?

Ofta, ofta undrar jag hur jag och Magnus lyckas med konststycket att stöka ner så mycket på ynka 60 kvm. Jag vet faktiskt inte hur det går till? Kanske har vi för mycket prylar?
Och jag har för mycket kläder...
Ulrika mailade till mig idag och berättade att hon hade påbörjat sin höststädning. Vaddå påbörjat? Tar man den i etapper?
Ulrika och Jonas hus är 200 kvm.
Det förklarar allt.
Jag skall sluta muttra över våra 60 kvm...

Min planering föll samman redan imorse.
Jag glömde plånboken hemma så jag kunde alltså inte handla efter jobbet.
Bestämde mig för att bota min stressade hjärna med en springtur och ta det som finns i kylskåpet, vilket inte är speciellt mycket. Kan man äta potatissallad med potatissallad?
Och nu efter springturen är jag för trött för att städa.
Så kan det gå.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte heller nån aning om varför det heter gräsänka/gräsänkling, men jag har en liten teori.. ska jag dra den? äsch skit samma, jag gör det.. hehe! Tänk på två kossor, kor betar gräs, gräset ser grönare ut på andra sidan, den ena kossan ger sig iväg för att beta av det gröna gräset... och dör! då blir den andra kossan änka eller änkling = gräsänka/änkling (jaaa jag vet att kor e tjejer, men ni fattar va!?)

Appropå städningen, jag tror att det är just på grund av att vi har prylar för ett hus på 200kvm att det lätt blir stökigt i en lya på 60!? hmm jaaa nu vet jag vad du kan göra i veckan.. rensa lite i garderoben (läs: dina grejjor) =) ha ha ha!

puss sötnos!

Anonym sa...

En liten rapport från den fridfulla staden Göteborg:

tog in på Mornington Hotell på Avenyn, kl 17.00 hördes högljudda röster utanför, det visar sig att hotellets restaurang är proppfull av IFK Göteborgare och restaurangen mittemot huseras av X antal hatiska djurgårdare (allsvenskan).. kl: 18.00 var det lynchstämmning, ridande poliser och kravallpoliser mobiliserade sig och de fick sätta in spårvagnar mitt i vägen för att det inte skulle bli rent krig utanför.. det hjälpte inte.. Glasflaskor flög, folk slogs, och de högg stolar som kastades.. jag satt på första parkett.. det som slog mig var att de som slogs, de såg mest ut som den vänliga grannen, de såg inte alls ut som några råbarkade huliganer..

jaja.. idioter är de allihopa..

// Mange rapporterar live från Krigszonen..

Anonym sa...

Å då innebär det att ni måste flytta till ett hus som är minst 200 kvm för Linda kan inte slänga nåt, herregud mänska! Ska hon slänga ett par skor eller en väska? Vad begär du av din blivande fru? Köp hus norr om stan, ca på ett ungefär sådär 7 mil, görfiffigt!
1) Jag får gå på visning med ni-vet-vem (ja ni får bara köpa hus av honom och jag måste vara med).
2) Ni kommer nära mig och Dino (som enligt husse & matte för övrigt fortfarande är trött och lite risig i kistan efter att ni- vem-vem gav honom chorizo-korvar. Dino alltså.)
3) Linda kan köpa ännu mera skor
4) Magnus kan köpa ännu mera manualsaker, kanske t o m lite längre sladdar.
5) Framförallt livskvalité! Bara en sån sak...

Linda Clarenbring sa...

Lotta!! Det är ju helt lysande! Och jag får utöver alla par skor köpa en BMW X5! Eller hur?

Linda Clarenbring sa...

Magnus: Det heter supporters. Och galna, ja det var dom. Men Djurgårdens supportrar var galna av lycka! Vi slog änglarna! SM-guld, SM-guld, SM-guld...