Pappa fyller år!

Idag blir pappa Magnus 34 år. Stort grattis!
Tuvas morfar som kikar ner på oss från himlen har också födelsedag idag.

Imorse hade Tuva fixat en riktigt fin present till pappa i blöjan. Massor av poop! Lät dock födelsedagsbarnet ligga kvar i sängen och gick upp.
Återigen blev det poop och kiss överallt när jag tog av blöjan. Hon tar alla chanser hon får! Tuva såg så nöjd ut.
Magnus fick rusa upp ur sängen för att ge mig en hjälpande hand. Några hulkningar blev det från en nyvaket födelsedagsbarn innan han tog med sig lilla Tuva in i duschen för att skölja av.
Tuva tyckte det var jättekul att duscha. Lite mat på det och sen somnade hon gott i soffan.
Det gjorde jag också..

Igår var jag heligt förbannad.
Jag hade bestämt mig för att ta min första busstur in till stan.
Ner med lilla Tuva i vagnen och ut till 4:an.
Efter en stund kommer en pappa med sin son i sittvagn till stationen och ställer sig strax bakom mig. Tänker inte så mycket mer på det men när bussen kommer och han får se att det finns bara plats för en till barnvagn på just denna buss rusar han förbi mig, prejar mig ur balans och kastar sig ombord på bussen.
Jag blev så chockad och kunde bara konstatera att jag minsann inte skulle få plats.
Sen blev jag heligt förbannad och det var sååå nära att jag rusade ombord för att slita ut karljäveln.. (ursäkta språket..)
Väntade på nästa buss. Som tur var kom den efter 3 minuter. Då hade min ilska lagt sig något.
Då kommer nästa grej.
De blåa bussarna är utrustade på ett så fiffigt sätt att dom kan niga ända ner till gatan.
Gör dom det när vi med barnvagnar skall gå på? NEJ!!
Var busschauffören blind eller? Hade han en dålig dag?
Jag fick lyfta vagnen så högt i fram så stackars lilla Tuva åkte ner i fotändan på vagnen.
Och som om det inte vore nog hade chauffören mage att smälla igen dörrarna innan jag kom på så vagnen blev fastklämd.
Ni kan ju tänka er vilket humör jag var på när jag äntligen kom på.
Hela bussen var full av kontrollanter och jag lovar, hade någon sagt något till mig då hade knytnäven kommit direkt.
Mammor med barnvagn åker gratis på bussen. Punkt slut.
Bussbyte vid Fridhemsplan.
1:an. Likadant. Bussen niger minsann för pensionärer med rullator men inte för oss med barnvagn.
Åkte till Magnus jobb för att få lite barnvakt och lugna ner mig lite.
Magnus kollegor blev överlyckliga att få gosa lite med Tuva medan jag rusade ut en sväng på stan.
När jag skulle hem låg mina bussfadäser så nära i minnet så jag beslutade mig för att gå hela vägen hem.
Det tog en timme men när jag kom hem var jag på bra humör igen!

På kvällen kom Charlotta på besök. Tuva fick en jättefin klassisk röd och vitrandig body och byxor från Polarn & Pyret. Jag och Magnus fick gott vin.
Vad roligt det var med lite vuxenprat över en tacomiddag!
(det tyckte Tuva också som promt skulle sitta med vid bordet..)
Mina konversationer dagtid består mest av att jag antingen pratar med mig själv eller från Tuva får oooäääähhhh eller några gurgelliknande ljud.
Ni kan ju förstå att man är lite pratsjuk när Magnus äntligen kommer hem på kvällen =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Lillfjuttan Tuva är så söööööt.... Tittat speciellt på hennes ögon . Hmmmm ser ut att vara en tös med skinn på näsan... Grattis grattis. Jag är i krokarna inärheten av erat hem på måndag runt kl 14. Är ni hemma?
Kram Linda B

Anonym sa...

Hej Linda! Vi är hemma på måndag, du får gärna komma och hälsa på oss!