Hur är det med knivar egentligen?

På bussen imorse såg jag en snickare som i sina blåkläder-byxor hade 4 olika knivar.
Jag började fundera på det här med knivlagen. Det är ju allmänt känt att man absolut inte får gå omkring med kniv i handväskan för att i eventuella fall kunna försvara sig mot någon slags gärningsman.
Men vaddå, får en snickare gå runt med knivar hur som helst.
Gick in på polisen.se för att kontrollera.

"Det finns några undantag från förbudet:
Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg. "

Aha, en hantverkare som jobbar med mattläggning. Han får bära kniv. Men innebär det då bara mattkniv?
Snickaren jag såg hade 4 olika sk "moraknivar" i fickorna. Sådana skär man inte mattor med.
Och om jag känner för att ha kniv i väskan, kan jag då inte bara hävda att jag är på väg ut i skogen för att plocka svamp?
Klurigt det där med lagar.. och hur de skall tolkas.

Julen knackar på dörren.
Paniken har inte infunnit sig ännu trots att jag bara köpt en enda julklapp.
Men det är en mycket, mycket fin sådan. Till min man.
Nu kommer han bli så nyfiken!

Inga kommentarer: