Regndans på Skansen

På tisdagar är det allsång på Skansen. Mycket populärt bland svenska folket.
Igår var det bra artister och dags för oss att äntligen ta oss dit tyckte Carina.
Sagt och gjort. Vi bestämde oss för att träffas vid Slussen, ta Djurgårdsfärjan över och börja med en god lunch på Josefinas.
Vädret var fantastiskt. När jag gick hemifrån vid 11.00 var det inte ett moln på himlen.
Jag började fundera på varför vi åker utomlands på sommaren när det är så vackert i Sverige.
När jag kom till Slussen förstod jag varför.
Vi flyr från alla turister som invaderar vår stad när solen hittar hit.
Kön till Djurgårdsfärjan var den längsta jag sett och överallt sprang folk omkring för att läsa på skyltar.
Att vi slår till med en busstrejk i turisttider gör det inte precis lättare för dem..
Nä, detta går inte tänkte jag.
Jag tar helt enkelt och går till Djurgården.
Vi bestämde oss för att ses på Josefinas då familjen Pahl i brist på bussar tog bilen från Nacka.
Jag började gå. Trots att jag fick kryssa mellan horder av turister som helt plötsligt tvärstannar mitt i trottoaren för att antingen fotografera, rota i väskan eller titta på kartan gick det snabbt och smidigt. Apostlahästarna kan man alltid lita på!
Efter en hutlöst dyr lunch på Josefinas där man dessutom själv får torka av bordet om man vill ha det gjort och det inte ingår kaffe på lunchen gick vi mot Skansen.
Ett besök på Lilla Skansen för Amelia och Minette (Carinas syster Jessicas barn) innan vi klockan 17.00 skulle se genrepet av ”Allsång på Skansen”.
På plats satt redan hundratals personer.
Javisst är det så att dom köar från tidig morgon för att vara först och kunna välja de bästa platserna.
Vad gör det alltid på Skansen? Jo, det regnar.
Inget annorlunda den här gången heller.
Mitt i fikat började det vräka ner.
Vi tog skydd under ett stort träd men blev såklart ändå blöta. Kanelbullarna flöt bort och kaffet blev kallt.
Fram med allt som kunde fungera som regnskydd. Filtar, tröjor, solparasoll och hattar.
Och som om vi inte hade nog så blev såklart både Enya och Tuva hungriga mitt i. Vi fick turas om att amma och hjälpa varandra med paraplyet.
Jag ringde Magnus och skrek i falsett:
- Kom och hämta oss! Nu!
Stackarn fick kasta sig i bilen och köa sig hela vägen till Djurgården.
På väg ut från Skansen hörde jag på avstånd Magnus Uggla sjunga och efter det Anders Lundins röst.
Nu har jag varit i alla fall 10 minuter på Allsång på Skansen.
Det får räcka för den här säsongen!


Vä: Carina och pappa Pahl vaktar vagnarna.
Hö: Nappar. På Skansen kan alla barn som vill donera sina nappar till de små söta kattungarna. Och samtigt slut med napp såklart..

Medan Minette och Amelia kollade in kaniner, getter och jagade fåglar tog Tuva (som dagen till ära hade lejon på sin napp) och Enya det lugnt i sina trygga vagnar.

Svenskt sommarväder (och Skansenväder): REGN

Inga kommentarer: