Varning för Bara Bistro Bar

Igår var jag ute med Panelen för en trevlig afton på Bara Bistro Bar.
Det blev en annorlunda kväll.
Det började för ca 3 veckor sedan...

Jag är på väg hem från stallet, hoppar på tunnelbanan vid Danderyds sjukhus runt 19.30.

Redan på tåget sitter en tjej i 25-30 årsåldern och pratar högt i sin mobiltelefon.
Hennes röst kan liknas med ljudet som blir när man drar med långa naglar på en krittavla.
Eller möjligtvis det läte som en åsna åstadkommer.
Hon är upprörd på någon, gissningsvis hennes bror. Han får ta emot en kaskad av elaka och spydiga kommentarer. Till slut lägger personen i andra änden på men blir genast uppringd igen.
Efter att hon verkar vara färdig med utskällningen går hon istället över till att kritisera alla "idioter" som hon arbetar med.
Alla är dom inkompetenta och hon är den enda som förstår och kan.
Undrar just vad hon jobbar med?
Vi övriga medresenärer stirrar ner i golvet och låtsas att vi inte hör. Så pinsamt är det.
Vid T-centralen går hon äntligen av och det blir tyst.
Men hennes röst och ordval följer mig i flera dagar efteråt.


Igår träffades Panelen kl 18.30 på Bara Bistro Bar på Östgötagatan.
Förstå min förvåning och frustration när vi upptäcker att just hon från tunnelbanan är vår servitris för kvällen.
Och ni skall inte tro att hon på något sätt är trevlig mot sina betalande kunder!
Det som händer är:

1. Vi får påminnna om vår dricka två gånger
2. Vänta en hel evighet på ett extra vinglas
3. Vi får in bröd som smakar mögel. När vi klagar får vi en utskällning som heter duga och får veta att det är minsann vitlök i brödet och det levereras färskt varje det. Inte under några omständigheter kan det vara något fel på brödet. Det måste vara fel på oss. Okej...
4. Maten tar ca 1 timme. När vi ifrågasätter det kommer nästa spydiga harang om att kockarna i köket lagar faktiskt mat åt två olika krogar. Jaha? Och?
5. Mitt i allt ställer hon sig bland alla gäster och skäller ut en stackars tjej som jobbar sin första kväll på restaurangen. Om vi får gissa vill hon inte stanna kvar efter gårdagskvällen. Vi tycker oändligt synd om henne.

Det hela är mycket obehagligt men vi låter det inte störa vår trevlig kväll mer än nödvändigt.
Vi kontrar istället med:

1. Vara extra besvärliga och ifrågasätta det mesta kring den mat som till slut serveras.
2. Vi väljer naturligtvis att ta kaffe när hon till sist, inte av välvilja för jag tror inte det finns ett uns av gott i denna människa utan kanske av lite skam erbjuder oss gratis kaffe.
3. Vi betalar givetvis allihop med kort för att göra det hela krångligare, vi mjuknar dock lite och sammanställer en lista över alla kort och exakt hur mycket som skall dras från varje kort (vilket hon uppskattar och belönar med ett halvt leende)
4. Hon får exakt 0 kr i dricks

På vägen ut passar vi på att berömma den stackars nya tjejen att hon gjort ett mycket bra jobb och ger henne lite dricks direkt i handen. Vi tror hon behövde det.

Efter det strosar vi bort mot Medborgarplatsen och avrundar kvällen som trots allt var mycket trevlig. Som alltid med Panelen.

Så, en varning.
Går ni till Bara Bistro Bar på Östgötagatan. Förbered er på det värsta om ni råkar ut för den elaka servitrisen!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så var det! Och PRECIS så trevligt som alltid med panelen - bitska servetriser till trots!
KRAM

Anonym sa...

Jepp den blonda snilleblixten behöver definitivt byta jobb. Att jobba som servitris handlar inte om DIG utan gästen! Tack tjejer för en kul kväll, jag längtar till träffen med övernattning i november :-) En kväll utan servitriser..jippiiee

Anonym sa...

Jepp den blonda snilleblixten behöver definitivt byta jobb. Att jobba som servitris handlar inte om DIG utan gästen! Tack tjejer för en kul kväll, jag längtar till träffen med övernattning i november :-) En kväll utan servitriser..jippiiee

Anonym sa...

PUCKO DATOR!!! suck!

Anonym sa...

PUCKO DATOR!!! suck!

Anonym sa...

När jag läste detta var jag tvungen att besöka Bara bistro bar.
Men kan ej hålla med er att servicen var dålig. Stället levererar otrolig god mat och trevlig miljö. Men jag frågade ang er servitris, och hon jobbar ej kvar. Så det har väl befriat stället med en hel del. Kan varmt rekommendera Bara bistro bar

Anonym sa...

jag var på bara bistro bar, jag har aldrig i hela mitt liv träffat på något segare ställe. man fick ju vänta i år och dagar på att få maten + att dom inte var speciellt trevliga. och stressade runt väldigt mycket!

Anonym sa...

Bara Bistro var riktigt bra en gång i tiden, sen havererade både mat, service, och framförallt prissättningen. Med tanke på den mat man får så är priserna fullständigt horribla, jag håller numera Baras som söders största turistfälla. Lite tråkigt för oss som minns när de serverade "Sune", 1-liters drinkar i syltburkar för under hundra spänn...