Shopping på en söndag

Vad gör man en söndag när man som gräsänka vaknar kl 07.00 inte kan somna om, tittat på 2 filmer och inte orkar städa?
Man åker in till stan för att shoppa.
Åtminstone var det vad jag hade i åtanke. Tills jag upptäckte att allt det jag inbillat mig att jag behövde inte fanns att uppbringa någonstans.
Skor. En kofta. En höstjacka.
Visst, stan är full av skoaffärer. Men inget kändes riktigt rätt eller var i den rätta prisklassen.
Lustigt nog ringer Magnus alltid så fort jag satt min fot i en av dessa skoaffärer och denna gång lyckades han pricka in samtalet just som min fot gled ner i ett par underbara skor från TIGER, 1299 kr.
Har han ett inbyggd alarm?
"PLING! Linda provar skor, dags att ringa för att säga att hon inte behöver dem.."?
Nåja, jag lämnade Scorett utan att köpa skorna. Jag har ju redan två par svarta skor hemma!

5 minuter senare befann jag mig i ingenmansland. På NK för att vara mer exakt.
På NK finns allt.
Allt man inte har råd med.
Jag älskar verkligen mina True Religionjeans men ett par nya kostar 3495 kr på NK.
Jag har under en mycket lång tid velat ha en Burberryscarf (varför exakt vet jag inte..?).
Det lilla tygstycket kostar 1025 kr.
En svart höstjacka går loss på 7600 kr. Ett ynka skärp i samma affär kostar 2600 kr.
Sakerna stirrade på mig som de hånade mig och jag tog genast till flykten.
På vägen ut hann jag se ett par Jimmy Choo stirra på mig från insidan av ett glasskåp, brydde mig inte om att titta på vad de kostade men kunde senare till min lättnad konstatera att spanjorerna gör minst lika bra skor till avservärt bättre priser.
Se bara på Bata och Pedro Gonzales.

Innan jag helt hann fly fältet hade jag på något sätt lyckats förirra mig in på Massimo Dutti. När jag kom ut hade jag med mig en underbar beige höstjacka.
1995 kr.
Fick springa till tunnelbanan innan jag var alldeles utom räddning.
För att dämpa min ångest och erkänna på studs skickar jag ett sms till Magnus:
- Har köpt en jacka för 2000 kr, nu åker jag hem.
Magnus svarar:
- Oj, hoppas den var snygg =) Vi ses snart!

Hm, nooo. Jag köpte en ful jacka för 2000 kr.
Han är ju för söt.
Om inte annat kan jag ju lämna tillbaka den nästa vecka.

Inga kommentarer: