Talar spanska polisen engelska?

Kom hem från Mercadona idag med hjärtat i halsgropen.
Kom körande från motorvägen och i korsningen ner mot Rio Mar ser jag en grupp spanska poliser som står och plockar in varenda bil som kommer från stranden.
I samma sekund jag ser dem kommer jag ihåg att jag låst in körkortet i säkerhetsskåpet.
Jag hinner på 5 sekunder tänka hur jag snabbast vänder (på en enkelriktad gata), om spanska polisen verkligen förstår engelska (om man ser till övriga 95% invånare i detta land är svaret: nej, troligtvis inte) och hur förklarar jag med knapphändig spanska och teckenspråk att mitt körkort ligger i mitt hus någon kilometer därifrån.
Och varför det ligger just där.
Vilken sorts bestraffning får man för att köra en hyrbil utan körkort?

Hjärtat bultar nästan ut ur bröstkorgen tills jag inser att de bara plockar in bilar från ena hållet och inte det jag kom ifrån.
Blinkade duktigt, svängde runt ena polisen och körde sakta och fint hemåt.
Parkerar utanför huset. Då börjar jag andas igen.

Jag har inget körkort med mig borde på spanska bli: No tengo licencia de conducir conmigo.
Typ. 

1 kommentar:

Syster sa...

Nice bild, gick du tillbaka och smygfota...hehe. Nästa gång kan du väl ta från andra hållet, spanska poliser brukar se riktigt bra ut.