Läkarbesök och manuellt hos polisen

Idag var det 2-månderskontroll för Tuva hos BVC.
Vägning (4930 gram) och mätning (58,5 cm), kontroll av höfter, hjärta och lungor.
Tuva fick godkänt på samtliga punkter men vi måste fortsätta att träna nacken genom att ligga på magen, något som Tuva bokstavligen tycker är såååå tråkigt.
Eftersom hon inte riktigt kan lyfta ordentligt på nacken får hon ligga och stirra ner i en filt. Hur kul kan det bli liksom?

Efter läkarbesöket var det dags för ett besök hos polisen på Bergsgatan.
Tuva måste ha ett pass när vi skall åka till Spanien.
Redan när vi svängde in på Bergsgatan förstod vi att det var kört. Folk satt utanför och väntade. Det kan bara betyda att det är packat med folk.
Jovisst. Man kom knappt in genom porten och fick skövla sig fram till automaten för att få en lapp.
Det var 122 när vi kom. Vi fick 187.
På tavlan informerade de om att det för tillfället var driftsstörningar så alla ansökningar fick göras manuellt och det kunder därmed ta lite extra tid.
Tjuvlyssnade på några som pratade och de hade väntat i över 2 timmar.
Jag skickade tillbaka Magnus till jobbet och satt utanför i solen en stund. Till slut bestämde jag mig för att okej, det får ta tid men jag stannar. Så jag gick in.
Alla som var där med små barn hade ett vitt papper i handen. Vad var det för papper?
Registerbeviset? Ja, det hade jag ju..
Nä, de skrev något på pappret.
Vad nu då? Vad har jag missat?
Jo. Det är nämnligen så att om man har gemensam vårdnad måste båda föräldrarna vara på plats för att godkänna att ett pass ställs ut.
Alt måste maken eller makans namnunderskrift bevittnas på ett papper.
Jaha tänkte jag och vände genast hemåt. Vi får ta det en annan gång då. Då hoppas jag verkligen att dom har vevat igång datorerna igen.
Förresten. Om allt skulle göras manuellt, ritade dom av alla som sökte pass då istället för fotografi?
Kanske därför det tog så jäkla lång tid..?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda
En annan förtappad morsa (dvs jag) fick ringa sitt arbete när Miranda skulle få sitt pass då jag för stunden fick hjärnsläpp och glömde hennes fyra sista. Dom fick kolla i min föräldraledighetsansökan. Hmmm.....underskrift..varför inte gå ut bakom hörnet och förfalska namnteckningen....har väl hänt här iallafall.
Stor kram
Linda

Linda Clarenbring sa...

Hahahaha, du är ju för rolig! Du skall få se på Magnus underskrift någon dag så får du se något som nästintill är omöjligt att kopiera!
Fyra sista siffrorna, ja kan vara knepigt att komma ihåg. Min kära mor gav mig rådet att skriva Tuvas personnummer på en lapp och lägga i plånboken. Skall lägga en i Magnus plånbok också haha