Rassel i köket..

Ja, är det inte skräniga engelska killar på baksidan som väcker en på morgontimmarna så är det något rassel i köket.
I morse vaknade jag av att det lät utifrån köket. Något konstigt skrapande, rasslande ljud.
Miljoner tankar går igång.
1. Vad är det?
2. Jag vet att jag låste alla femton grindar. Hur har någon då tagit sig in utan att vi hört det?
3. Om någon mot förmodan tagit sig in, vad gör vi då? Går till attack? Batong eller handväskan?
4. Tänk om det är massor av kackerlackor? Då skickar jag ut Magnus.

Efter en stunds lyssnande var jag säker på att det inte var inbrottstjuvar utan en råtta eller en kackerlacka.
Beväpnad med det som fanns, dvs inte mycket smög jag ut i köket. Beredd på att skrika så Magnus skulle skutta upp som en hare till påsk.
Men det behövdes inget skrik.
Det var varken en råtta eller en kackerlacka.
Det var grannen som höll på att skruva med något i rören i köket. Rassel, rassel.
Läckage?
Då började andra tankar dyka upp.
Tänk om norrmannen har en vattenläcka? Hur drabbar det oss då? Hur tidigt kan vi ringa och väcka Uffe? Har norrmannen koll på hur man stänger av vattnet i muren?
När jag efter några minuter varken hört höga röster, springande, sett vatten tränga genom väggen eller hört något slags skvalande gick jag och lade mig igen.
När jag två timmar senare kom upp var det tyst.
Då hade norrmannen och hela familjen åkte hem.

Ikväll blir det hejdå-middag med Kristian, Linn, Emil och Jonah som åker hem till Bergen imorgon.
Norrmännen verkar fly fältet.
Vi provar den glutenfria pizzan på Pizza Nostra.
Annars får Magnus ta en vanlig pizza. Utan bröd.

Inga kommentarer: