En kopp vin tack!


Förra veckan pratade jag med en väninna som var lite irriterad över att några av hennes andra väninnor uttryckt en "viss oro" över att hon i sin ensamhet gillade att ta ett glas vin samtidigt som hon lagade mat.
(Ja, hon är singel och dösnygg. Om någon man där ute nu skulle börja gnägga av intresse kan vi ta emot dejtansökningar vid ett senare tillfälle)

Så jag började tänka på det där med att dricka vin..

Får man dricka vin om man inte är ensam hemma och isåfall, skall dricka vin bli en lyx för de som lever i par?
Jag funderade också på begreppet "ta en fika efter jobbet" som nu verkar fått en helt ny innebörd.
Vi dricker aldrig kaffe när vi ses efter jobbet. Vi tar ett glas vin. Kaffe dricker vi på jobbet.

Vinet är det nya kaffet.
Vinet är den nya middagsdrycken.
Vinet är det nya tv-snackset.

Smygalkolister eller inte men vin är gott. En dunk Chill Out kostar 189 kr på Systembolaget.
Hur länge den sen räcker beror förstås på hur mycket "kaffe" du dricker och med hur många, hur ofta du byter vatten mot vin till middagen och hur ofta du tittar på tv.

Ikväll är Magnus borta. Antar att jag kommer göra ett desperat försök att få någon slags ordning i lägenheten som numera ser ut som ett bombnedslag (ja, jag vet Lena att du undrar hur det kan bli stökigt i en lägenhet där det bor två vuxna som aldrig är hemma och jag lovar, det kan verkligen bli stökigt!)

Sen skall jag nog slappa framför tv´n. Och nog tänker jag ta ett glas vin. Bara för att.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska på Afterwork ikväll.. tror att det bara kommer bli kaffe för min del! ;-)

Om jag är trött imorgon så beror det nog på att kaffet har en förmåga att torka ut kroppen vilket gör att man blir orkeslös...

Japp thats it!

Anonym sa...

Afterwork ja. Ja, det betyder ju att man skall dricka kaffe. Det vet ju alla!
Får komma ihåg att dricka mycket vatten när du kommer hem då =)

Anonym sa...

Men vad är det för fel på Pepsi Max???

Anonym sa...

Pepsi Max?? Huvva så mycket socker..

Anonym sa...

Inte i Pepsi MAX ju!!!! INGET socker i den!!

Anonym sa...

Inget fel i att "ta" sig ett glas Vin i vardagen... se vad bra dom mår nere vid kontinenten... kan så vara att Vi torra Skandinaver börjar närma oss deras breddgrader beträffande Vinkonsumtionen och genom det helt enkelt bli mer avslappnade som individer... om INTE så låter det bra i all fall! Skål!!

Anonym sa...

Inget fel i att "ta" sig ett glas Vin i vardagen... se vad bra dom mår nere vid kontinenten... kan så vara att Vi torra Skandinaver börjar närma oss deras breddgrader beträffande Vinkonsumtionen och genom det helt enkelt bli mer avslappnade som individer... om INTE så låter det bra i all fall! Skål!!

Anonym sa...

Inget socker i Pepsi..? Vad är det så dom får det att smaka sött och sätta sig som klister på tänderna?

Anonym sa...

Coca cola ruuuules!! Pepsi go home!

Anonym sa...

Hade det inte varit för min blonda svala look så hade jag nog blivit tagen för en hetsig spanior.. på grund av mina vin vanor..

Tjurfäktare dricker vin va??