Bland kottar, kräftor och luftgevär

Helgens bästa: Precis allt. Oj så skoj vi hade i Hälsingland.
Helgens sämsta: Att man måste åka hem när det är så skoj.
Helgens mest spelade låt: Youre beautiful med James Blunt
Världshistoriens sämsta låt: Tenacious D med "Fuck her gently"

Egentligen är det en skam att man får kalla kostigen till Sundsvall för europaväg 4, alltså E4:an. Man får ju skämmas. Tyskarna och fransmännen med sina 16-filiga motorvägar måste ju tro att vi är knäppa på något sätt!?
Och varför lyckas man alltid på något sätt hamna bakom karavaner av hästtransporter, flyttlass, söndagsåkare och långtradare?
Och alla hastighetskameror längs 90-sträckorna? Nä, nu blir jag riktigt upprörd!
Bäst att vi går över på något annat.

Vi kom iväg som vi skulle. Efter lite småstopp här och var kom den efterlängtade motorvägen och jag vevar upp saaben i 140 blås.
Det går så bra! Vi är på väg och det går fort. Nu vill komma fram så fort som möjligt.
Sen tar det tvärstopp.
En försiktig knack på axeln och Malin säger försiktigt:

- Linda, du får inte bli arg på mig nu.. men jag måste kissa.
Malin får en halv blick av mig (jag måste ju hålla båda ögonen på vägen)
- Va? Du skämtar va?
- Nej, jag måste verkligen kissa. Vi kommer snart till GävleBro, där kan vi stanna. Jag skall vara snabb, jag lovar.

Jag vill gärna föreslå att hon på något sätt skall hänga ut med skinkorna genom fönstret men jag förstår ju att hon måste kissa.
Och någon som varit på toa snabbare får man leta efter! Heja Malin.
Upp i 140 blås igen. Det regnar sista biten, sikten är typ 0, grodorna envisas med att sitta mitt i vägen och fast jag stannar och tutar flyttar dom sig inte. Skyll er själva då!
Jag, Magnus, Olof och Malin kliver ur och börjar fixa i huset.
En stund senare kommer bil nummer två med Sanna, Petter, Johan och Maria.
Petter undrar vem som kört över alla grodor längs vägen? Inte jag...

lördag morgon vaknar vi till ett strålande väder. Efter frukost finns följande aktiviteter att välja mellan:
- Plocka svamp
- Skjuta luftgevär
- Fiska
Vi plockar fram gummistövlar i alla storlekar och ger oss iväg. Jag har aldrig plockat svamp förut så jag hänger på experterna Sanna, Malin, Olof och Johan. Maria stannar med Magnus och Petter för att skjuta luftgevär.
Jag tittar och tittar, inte en svampjäkel. Men massor av blåbär. Sanna hittar kantareller. Stooooora kantareller. Jag tittar och tittar, inte en svampjäkel. Men massor av blåbär.
Jag är verkligen dålig på svamp. Jag får till slut med mig Sanna på blåbärsplockning istället. Och innan vi vet ordet av har vi plockat tre liter.
Det blev till kvällen en ursmaskig blåbärspaj.
Väl tillbaka hoppar jag, Magnus, Petter och Sanna ner i roddbåten för en snabb fisketur innan kräft/räkskivan skall äga rum.
I med fiskegrejer och ett par öl och ut i eftermiddagssolen. Lättare sagt än gjort. Jag skall ro. Det går inte. Årorna passar inte i klykorna. Efter ett par varv långt inne i vassen bestämmer vi oss för att prova kanotvarianten. Sanna och Petter sitter bak och dricker öl, jag och Magnus paddlar. Det hela påminner om en gondol i Venedig.
Vi fiskar, paddlar, driver in i vassen och paddlar igen. Inte en fiskjäkel vill nappa. Till slut säger jag:
- Sanna, du hittade ju svamp först av alla, kan du bara få napp nu så vi kan ge upp?
Minuten senare får Sanna napp. En liten mört som vi släpper tillbaka. Sen ger vi upp.

Vi dukar till fest och njuter av kräftor, räkor, snaps, öl och skrålar snapsvisor i kvällssolen.
Det följs av bastubad, ett dopp i sjön, en smaskig middag och dans så det glöder om fötterna.

Söndag. Hemresedags efter ett par timmar i solen på bryggan. Det sista vi gör är att fästa en stor ormbunke på registreringskylten. Kan det stoppa hastighetskamerorna månne?

Inga kommentarer: